Klachtenregeling
Onderwijs
Wanneer u het niet eens bent met pedagogische, onderwijskundige of organisatorische zaken op groepsniveau, dan is een gesprek met de groepsleerkracht natuurlijk de aangewezen weg om daar uiting aan te geven. De leerkracht zal waarschijnlijk e.e.a. kunnen toelichten/verhelderen of eventueel zijn/haar kant van het verhaal belichten. Mochten er na dit gesprek nog onduidelijkheden zijn of komt u er samen niet uit, dan is een gesprek met de directeur aan te vragen. Voor vragen m.b.t. leerlingondersteuning kunt u contact opnemen met de intern begeleider. Wanneer uw vragen, twijfels of een klacht heeft op schoolniveau is het raadzaam rechtstreeks de directeur onderwijs hiervoor te benaderen.
KlachtenprocedureHet kan voorkomen dat u met bepaalde vragen zit die onvoldoende beantwoord worden op schoolniveau. U hebt gesprekken gehad met de leerkracht van uw kind, de directeur van het onderwijs is er bij betrokken; en toch bent u niet tevreden met het resultaat. Voor die situaties is er een klachtenprocedure opgesteld.
Stapsgewijs:
1. U bespreekt het probleem met de leerkracht. Samen zoekt u oplossingen. U komt er niet uit.
2. De directeur wordt geïnformeerd. Hoor en wederhoor vindt plaats. Er worden voorstellen gedaan. Ze leiden niet tot de oplossing die u voor ogen had.
3. Het schoolbestuur wordt er bij betrokken. U informeert het bestuur over de kwestie. U wordt uitgenodigd voor verheldering. Hoor en wederhoor vindt plaats. Telefoonnummer bestuur: 0316-226514. E-mail: info@liemersnovum.nl
4. Ook langs deze procedure is de kwestie niet opgelost. U meldt zich bij de klachtencommissie.
5. Dat kan langs drie kanalen:
A. Op schoolniveau is een interne contactpersoon aangesteld die u kan begeleiden bij de gang naar deze commissie. Bij ons op IKC Franciscus is dat Kevin Krechting.
B. U kunt ook rechtsreeks contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van het schoolbestuur. U bereikt haar op chienehulst@externevertrouwenspersonen.nl of via 0645434266C. U dient uw klacht schriftelijk in bij de klachtencommissie. Die melding verloopt via het Samenwerkingsverband passend onderwijs (SWV PO), Mercurion 36, 6903 PZ Zevenaar. Contactpersoon: mevrouw Martine van Dijk. Tel. 0316-341618
Een klacht indienen kan op elk moment. Wel weegt de klachtencommissie bij haar uitspraak mee of er genoeg moeite is gedaan om het probleem ter plaatse op te lossen. Een onafhankelijk oordeel van de klachtencommissie kan voor alle partijen een oplossing betekenen.